Fiscus houdt niet van veel tijd besteden aan sociale media

Leestijd: ongeveer 2 minuten 17 augustus 2020 0 reacties

Marketing, en al zeker sociale media, is voor velen een populaire manier om het aantal gewerkte uren aannemelijk te maken en op die manier van de zelfstandigenaftrek te kunnen genieten. De fiscus weet dat natuurlijk ook. In het verleden is dan ook al veelvuldig gebleken dat de fiscus hier extra kritisch is.

Praktijkvoorbeeld wijst op problemen

In een recente zaak die voor de Rechtbank Noord-Holland was verschenen, claimde een vrouw dat ze twee uur per dag aan sociale media spendeerde. Daarnaast was ze elke dag een uur in de weer met het volgen van de radio, tv en kranten. Diezelfde vrouw sprokkelde maar net genoeg uren bijeen om aan het urencriterium te voldoen.

De fiscus vond dat verdacht en vroeg om een woordje uitleg. Ze gaf aan dat ze verschillende hashtags volgde op Twitter en Facebook. Op die manier kon ze op berichtjes reageren en vergrootte ze de naamsbekendheid van haar zaak. De tv, radio en kranten volgde ze dan weer om lief-en-leedkaartjes te sturen en opnieuw aan merkbekendheid te bouwen.

De fiscus nam hier geen genoegen mee en gaf aan dat ze onvoldoende aannemelijk had gemaakt dat ze die tijd ook effectief op die manier had besteed. Voor de fiscus is het onmogelijk om dat te controleren. Bovendien had de fiscus het er moeilijk mee dat de vrouw in kwestie elke dag hetzelfde aantal uren aangaf, terwijl de media niet zo eentonig te volgen is. Soms zijn er dagen waarop er wat meer nieuws is dan op andere dagen. Bovendien is de media heel fragmentarisch, met eens een nieuwsbericht hier en een nieuwsbericht daar, en is het hierdoor onmogelijk om netjes elke dag drie uur aan media te spenderen.

Uren aannemelijk maken voor het urencriterium

Voor het urencriterium is het niet noodzakelijk om het aantal gepresteerde uren te bewijzen, maar wel om het voldoende aannemelijk te maken. De fiscus velt daarbij geen oordeel maar gaat enkel na of de beweringen voldoende aannemelijk zijn. Dat was bij de zaak hierboven niet het geval. De situatie zou natuurlijk anders geweest zijn als mevrouw haar uren had gespecificeerd. Dat wil zeggen dat ze kon aangeven wanneer ze welke minuten of uren van de dag waaraan spendeerde en wat ze toen deed. Het gebruik van een goede urenregistratie-app is dan ook aanbevolen. Het had eveneens geholpen als ze had kunnen aantonen welke klanten die activiteiten haar opleverden of als ze bonnetjes had getoond voor de aankoop van de vele lief-en-leedkaartjes.

Niet alleen opletten bij sociale media

De fiscus is geen fan van sociale media, maar uiteindelijk zal hij ook enkel bij een controle vragen om het een en ander aannemelijk te maken. Het risico op zo’n controle wordt vooral groter wanneer je in de loop van een jaar begint of stopt met je onderneming, in loondienst werkt of een beperkte omzet hebt. In zo’n gevallen is het nog belangrijker om heel nauwgezet je uren bij te houden. Wij hebben een vergelijkingstool gemaakt waarmee je eenvoudig de beste urenregistratie-app vindt. Op die manier kom je niet in de problemen.

De best gewaardeerde urenregistratie software van 2021!

(167 reviews)9.7/10
e-Boekhouden.nl urenregistratie software € 9,95 p/m
Ongelimiteerd
Startend? Jaar gratis!
Ongekend eenvoudig
(85 reviews)8.1/10
Exact urenregistratie software € 129,- p/m
Ongelimiteerd
Inclusief boekhouden
Inclusief facturatie
(85 reviews)9.6/10
Silvasoft urenregistratie software € 3,95 p/m
Ongelimiteerd
Incl. mobiele app
30 dagen gratis

Vergelijk alle urenregistratie software op prijs, reviews en functies!

Tags:

sociale media, urenregistratie

Doorlezen:

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

    Plaats reactie